הריון בתקופת הקורונה

מערכת שורש  כג כסליו, תשפא  12/9/2020

נשים רבות נמצאו בתחילת הריון או בהריון מתקדם ומוטרדות מהעובדה שנגיף הקורונה קיים ויש חשש טבעי למהלך ההריון לאור הימצאותו של נגיף זה
.......................

הריון בתקופת הקורונה

הוראות משרד הבריאות לגבי הריון בתקופת הקורונה

ההוראות של משרד הבריאות אשר נוגעות לכלל האוכלוסייה, מתייחסות גם לנשים במהלך ההריון. אין הוראות מיוחדות להריוניות.

האישה יכולה להתנהל באופן רגיל, כפי שהתנהלה בהריונות קודמים שלה. כך היא יכולה להמשיך לעבוד במשרה שלה וגם לבצע את עבודות הבית האלמנטריות והטיפול בילדים הקטנים כמו בשגרה רגילה.

בהתאם להנחיות שקיבלה, עליה לבצע את הבדיקות התקופתיות כמו בדיקות דם, חלבון עוברי, העמסת סוכר בהתאם לגיל ההריון. כמו כן עליה להגיע לבדיקות התקופתיות אצל הרופא כדי לבדוק דופק של העובר והדמית אולטרה סאונד במועד שנקבע כדי לוודא שהכול תקין במהלך ההריון.

במידת הצורך וללא קשר לקורונה, מפנה הרופא את האישה בהריון למרפאה לצורך המשך הבדיקות והטיפולים הנדרשים בהתאם לתוצאות של בדיקות ההדמיה או קובעים תור לבדיקת הדמיה נוספת.

יש המלצות לנשים אשר הגיעו לשלב של 24 שבועות הריון, למדוד חום בכל יום. אם החום עובר את 38.5 מעלות חום יש לדווח על כך למוקד של מגן דוד אדום. בנוסף לכך יש להקפיד ולוודא שקיימות תנועות רציפות של העובר.

בכל מקרה של דימום, הפחתה בתנועות העובר, צירים או כל בעיה אקוטית אחרת יש לפנות לקבל טיפול במרכזים הרפואיים ללא דיחוי וללא קשר לקורונה.

אישה אשר נמצאת בהריון אשר מוגדר כהריון בסיכון גבוה צריכה להיות במעקב רפואי בהתאם להנחיות שקיבלה ועל פי שבועות הריון .

השפעה של הקורונה על נשים

לאור העובדה שמגפת הקורונה החלה לא מכבר, אין מחקרים רבים שבוצעו ופורסמו בנושא זה, אך בשלב זה נראה שנשים בהריון אינן חולות בווירוס זה יותר מנשים אשר אינן נמצאות בתקופת הריון. קיימת תשומת לב מיוחדת לתופעה של קרישי דם בכלי הדם ההיקפיים ובמקרים הללו מקבלות הנשים טיפול אנטי קרישתי מניעתי ובמיוחד אם הן מוגדרות כבעלות סיכונים נוספים.

עד עתה לא ידוע אם הקורונה יוצרת בעיות פריון אצל נשים או אצל גברים.

הידבקות של העובר בקורונה

עד עתה לא נראתה הדבקה תוך רחמית בין האם לעובר. היו שני מקרים חריגים בעולם שבאחד מהם נמצא הנגיף בדמו של העובר, במי השפיר, בשליה ובדרכי הנשימה אך מדובר במקרים שהם נדירים.

לידה בתקופת הקורונה

לאחר כ – 40 שבועות הריון, היולדת מגיעה בשעה טובה לחדר לידה והצוות הרפואי הממוגן מסייע לה לעבור בשלום את הליך הלידה.

לאור המגפה, תקופת השהייה בבית היולדות היא כעת קצרה יותר הן אחרי לידה רגילה והן אחרי לידה בניתוח קיסרי. וכך היולדת חוזרת די מהר לביתה וממשיכה בשגרה הכוללת הנקה של היילוד.